حسین اسدبیگی، رییس اورژانس اجتماعی ایران، از شناسایی ۷۸۰ نوزاد و کودک مسموم‌شده با موادمخدر طی ۹ ماهه اول سال ۹۵ خبر داد. به گفته او تمامی این ۷۸۰ نفر، از طریق گزارش‌های بیمارستانی شناسایی نشد‌ه‌اند بلکه افراد و نهادهای مختلف همچون مراکز قضایی، انتظامی، اقوام و… در ارائه این گزارش‌ها سهیم بوده‌اند.
۵۳۳ نفر از این کودکان از طریق مراکز درمانی به اورژانس اجتماعی گزارش داده شدند این در حالی است که از این ۷۸۰ نفر ۳۹۲ نفر دختر و ۳۸۸ نفر پسر بودند.
در بین این ۷۸۰ نفر، ۳۸۴ نوزاد با مسومیت با موادمخدر (معتاد) به دنیا آمده بودند.
با دستور قضایی ۲۸۱ نفر از این کودکان و نوزادان به بهزیستی ارجاع و تحویل داده شدند و ۴۵۰ مورد آنها به خانواده بازگردانده شدند و کفالت ۳۶ نفر آنها نیز به علت عدم صلاحیت والدین به اقوامشان واگذار شد و ۱۳ مورد آنها نیز فوت شدند.
به گفته اسدبیگی ممکن است تعدادی از کودکانی که به بهزیستی تحویل داده می‌شوند به علت مراجعه متعدد والدین به قاضی، با حکم قاضی به خانواده بازگردانده شوند. علت این امر آن است که یا خانواده متنبه شده یا قاضی به طور موقت کفالت کودک را به بهزیستی واگذار کرده تا خانواده وی اصلاح شوند. به همین دلیل قطعی نیست که از این تعداد ۲۸۱ نفر همگی آنها کاملا تحت نظر بهزیستی باشند، بلکه بسیاری از آنها به خانواده‌هایشان بازگردانده می‌شوند.

اسدبیگی در ادامه با ذکر دلایلی عجیب گفت: در حال حاضر اصلا آماری از فروش نوزادان و کودکان در دست نداریم زیرا این موضوع جرم است و قاضی و نیروی انتظامی این مساله را پیگیری می‌کند و اورژانس اجتماعی بهزیستی آنقدر نیروی انسانی و وقت ندارد که این مساله را پیگیری کند این در حالی است که مسوولیتی نیز در این حوزه نداریم؛ حتی اگر در این خصوص اتفاقی بیفتد ممکن است ما را مجرم بدانند و مدعی شوند وقتی مسولیتی در این خصوص ندارید چرا دنبال این مسئله رفتید.

چهار استانی که بیشترین آمار نوزادان مسموم با مواد مخدر را دارند به ترتیب تهران، کرمان، کرمانشاه و خراسان‌جنوبی هستند.

(Visited 112 times, 1 visits today)