لویس ویکس هاین با عکس‌هایی که در سال های ۱۹۰۸ تا ۱۹۲۴ گرفت، آسیب‌های کودکان آمریکایی و شرایط ناامن و سخت کار آنها را به تصویر کشید

انگشتانی که در اثر چاقو زدن و خالی کردن ساردین‌ها زخمی و بریده بریده شده؛ گلوهایی که به خاطر سرفه‌های ناشی از کار در معدن دردناک شده و می‌خارد؛ یا پشت‌هایی که در اثر قوز کردن جهت برداشت پنبه از بوته‌ها در آفتاب تنسی به شدت درد کشیده…

این زندگی سخت و دردناکی بوده که کودکان کار در آمریکا تجربه می‌کردند. لویس ویکس هاین، معلمی که بعدها روزنامه نگار شد، با عکس‌هایی که در سال‌های ۱۹۰۸ تا ۱۹۲۴ گرفت، آسیب‌های این کودکان و شرایط ناامن و سخت کار آنها برای ساعت‌های طولانی و دریافت حقوق کم رابه تصویر کشید.

هاین، این عکس‌ها را برای کمیته ملی کودکان می‌گرفت، و تلاش‌های این کمیته بود که در نهایت توانست به وضع قوانین محکم‌تر کار و بازگرداندن تجربه روزهای کودکی به کودکان کار منجر شود. او با بیش از ۵۰۰۰ قطعه عکس، مجموعه مشاغل نوجوانان از جمله کار با برگ‌های تنباکو در کارخانه‌های سیاه و پر دود، دوخت و دوز در محیط‌های بسته و شرایط سخت و برداشت محصول پنبه یا توت را به تصویر کشید.

هاین با بازدید از کارخانجات و کارگاه‌های تولیدی سراسر ایالات متحده از دختران و پسران خردسال و نوجوان مشغول به کار عکس گرفت. بسیاری از آمریکایی‌ها پیش از دیدن عکس‌های او، درک و شناخت خوبی از شرایط دشوار این نوجوانان و کودکان نداشتند، و هاین هدف خود را “نشان دادن آنچه که باید تغییر کند” عنوان می‌کرد. این عکاس مجبور بود دزدکی به کارخانه‌ها برود یا خودش را بازرس معرفی کند. و اگر او را در حال عکاسی می‌دیدند، همیشه خطر کتک خوردن و برخورد جدی و خشن از سوی مدیران وجود داشت.

علیرغم آنکه ممکن است عکس‌های کودکان با صورت‌های سیاه و کثیف امروزه تکان دهنده باشد، اما منتقدان هاین می‌گفتند که عکس‌هایش به اندازه کافی تاثیرگذار نیست. به گفته آنها او هیچ تلاشی برای اغراق در به نمایش گذاشتن فقر این کودکان نکرده و این‌گونه استدلال می‌کردند که اگر مردم احساس کنند این عکس‌ها شرایط واقعی زندگی کودکان کار را به دقت به تصویر کشیده، به احتمال بیشتر از کمپینی برای مبارزه با به کار گرفتن کودکان حمایت می‌کردند.

در این شرایط، اون لاوجوی، رئیس کمیته ملی کودکان کار آمریکا، در یادداشتی نوشت که احساس مسئولیت هاین برای جلب افکار عمومی و انجام اصلاحات، نسبت به سایر تلاش‌های صورت گرفته بیشتر و روش او موثرتر بوده است. تقاضا برای کودکان کار در نتیجه رشد یک‌باره صنعت در پایان قرن نوزدهم اتفاق افتاد. کارفرمایان برای نیروی کار ارزان‌تر، به سراغ کودکان می‌رفتند. از نظر خیلی‌ها، کار کودکان با دست‌های کوچک‌شان به اندازه کارگران بزرگسال ایده‌آل و ارزشمند بود. اما با آغاز قرن بیستم، برخی اصلاح‌طلبان نگرانی‌های خود را درباره سطح رفاه کودکان و مشکلات تحصیلی آنها ابراز کردند. این ترس وجود داشت که در سال‌های آینده، آمریکا با تعداد زیاد جوانان پرکار اما بدون تحصیلات مواجه می‌شود.

از تاریخ ۱۹۰۴، کمیته ملی کودکان کار گفت‌وگو و لابی با قانگون گذاران در تک تک ایالت‌های آمریکا برای وضع قوانین بازدارنده را آغاز کرد و در سال ۱۹۱۵ این تلاش‌ها در سطح فدرال متمرکز شد. در سال ۱۹۱۶ کنگره با تصویب لایحه‌ای برای حفاظت از کودکان و اعمال محدودیت و ممنوعیت استخدام کودکان زیر ۱۴ سال در کارخانجات و فروشگاه‌ها موافقت کرد؛ و در ۱۹۳۸، کمیته از وضع استاندارد عادلانه کار که تجارت هرگونه کالایی که توسط نیروی کار کودک در شرایط سخت تولید شده را ممنوع می‌کرد. “شرایط سخت کار کودک” به شکل هرگونه استخدام کودکان زیر ۱۶ سال و به کارگرفتن هر نوجوان بین ۱۶ تا ۱۸ ساله در شرایط خطرناک به استثناء مزارع تعریف شد. سرانجام فرانکلین روزولت این قانون را در ۲۵ ژوئن ۱۹۳۸ به امضا رساند که تا امروز هم پابرجاست و مبنای فعالیت‌های مبارزه با کار کودک در سراسر آمریکاست. مجموعه NCLC هاینز بیش از ۵۱۰۰ عکس چاپ شده و ۳۵۵ نگاتیو را شامل می‌شود که به کتابخانه کنگره آمریکا سپرده شده است.

خسته: پسربچه‌ای به نام جان دمپسی، که به گفته‌ی عکاس احیانا ۱۱ تا ۱۲ سال سن دارد، در آوریل ۱۹۰۹ در یک کارخانه‌ی ریسندگی در رودآیلند کار می‌کرده است.

______ ___ 7

کار در مزرعه: لویس هاین از هزاران کودک کار بین سال‌های ۱۹۲۴، عکس گرفت تا به ایجاد تغییر در قوانین و مبارزه با کار کردن کودکان کمک کند،. این عکس مربوط به اوت ۱۹۱۶ است و یک پسربچه ۵ ساله را در مزرعه توتون و تنباکو نشان می‌دهد. مادرش گفته: “او با مهارت یک کارگر بزرگسال کار می‌کند، اما هنوز حتی به سن مدرسه رفتن هم نرسیده است.”

______ ___ 18

______ ___ 17

______ ___ 16

 ______ ___ 15

______ ___ 14

______ ___ 13

______ ___ 12

______ ___ 11

______ ___ 10

______ ___ 9

______ ___ 8

______ ___ 2

______ ___ 3

______ ___ 4

______ ___ 5

______ ___ 6

(Visited 560 times, 1 visits today)