مترجم: سحر طبیب‌زاده//
 
فضای مجازی دنیای حقایق مجازی است که تبدیل به بخشی از روزمرگی ما شده است.
این فضا برای خود دنیایی است، کتابخانه‌ای که از هر کجا و در هر زمان قابل دسترسی است و اطلاعات در مورد تقریبا هر موضوعی را فراهم می‌آورد و تنها با یک کلیک می‌توان به اطلاعات دست پیدا کرد.
شما می‌توانید بازی کنید، روزنامه بخوانید، فیلم ببینید، کتاب بخوانید، با دوستانتان از طریق شبکه‌های اجتماعی گفتگو کنید، دنبال شغل یا مکان‌های مختلف بگردید و کارهای زیاد دیگری. این فضا زندگی ما را ساده کرده است، شما می‌توانید آنلاین خرید کنید بی‌آنکه حتی فروشگاه را دیده باشید.
با استفاده روز‌افزون از تکنولوژی پیشرفته، نوع جدیدی از جرائم به نام جرایم اینترنتی (سایبری) ظاهر شده‌اند.
 
جرم سایبری چیست؟
 
جرم سایبری جرمی است که با استفاده از اینترنت یا کامپیوتر انجام می‌شود. جرائم پیشین توسط مجرمان زمانی انجام می‌شدند که آنها در محل وقوع جرم حضور فیزیکی داشتند، اما اکنون مجرمان سایبری از هر نقطه‌ای از جهان می‌توانند مرتکب جرم شوند. امروزه تعداد زیادی جرائم سایبری اتفاق می‌افتد که در اینجا شرح داده می‌شوند:
 
ارسال عکس‌های موهن و ناپسند.
پورنوگرافی کودکان.
سرقت آنلاین اطلاعات شخصی.
ارسال ایمیل تقلبی برای به‌دست‌آوردن اطلاعات شخصی.
استفاده نادرست از اطلاعات شخصی.
تحریک احساسات مذهبی کینه‌توزانه.
سرقت آلاین.
معامله مالی جعلی به‌صورت آنلاین.
در گزارش منتشر شده از دپارتمان ملی ثبت جرائم، وقوع جرایم سایبری در هند در سال ۲۰۱۱ در مقایسه با سال۲۰۱۰، ۸۵/۱۴ درصد افزایش داشته است در حالیکه افزایش قانون‌شکنی‌های مربوط به ipc تنها ۱۸/۵ درصد افزایش داشته است. دیده شده که بیشتر قانون شکن‌های دستگیر شده در رابطه با جرائم سایبری جوانان در گروه سنی ۱۸ تا ۳۰ سال هستند.
 
جرائم اینترنتی و کودک‌آزاری
 
کودکان آسیب‌پذیرترین بخش جامعه هستند  و به‌راحتی در فضای مجازی به‌واسطه فقدان تجربه و شناخت اجتماعی  مورد استثمار واقع می‌شوند.
این‌روزها دیده می‌شود که حتی بهره‌برداری جنسی از کودکان به‌صورت آنلاین آغاز شده است. مجرمان با پایین جلوه‌دادن سن خود با کودکان سنین پایین چت می‌کنند و آن‌ها را اغوا و وارد روابط جنسی می‌کنند.
با تکنولوژی‌های اخیر ارتباط گرفتن با کودکان برای مجرمان بسیار آسان شده. کودکان نه تنها به‌خاطر تعداد زیاد مجرمان بلکه به‌واسطه آنکه به شبکه‌های اجتماعی برای ارتباطات اعتماد می‌کنند، به‌راحتی مورد سواستفاده قرار می‌گیرند. قانون‌شکن‌ها از هویت جعلی در اتاق‌های گفتگوی مجازی استفاده می‌کنند تا قربانیان خود را به دیدارهای شخصی وسوسه نمایند. این منجر به کودک‌آزاری و استثمار کودک از راه‌هایی مانند قاچاق و توریسم جنسی می‌شود. کودکان هرگز کسی را که با آنها چت می‌کند نمی‌شناسند، تنها هنگامی که او را ملاقات می‌کنند در میابند که با مردی ۴۰ یا ۵۰ ساله چت می‌کرده‌اند و پی به اشتباه خود می‌برند. بسیاری از کودکان هنگامی که عکس‌های مستهجنشان منتشر می‌شود خودکشی می‌کنند. کودکان معمولا از گفتگو با والدینشان در مورد اشتباه خود اجتناب می‌کنند که این خود سبب مشکلات بیشتر می‌شود. قربانیان سواستفاده‌های اینترنتی ناچارند که باقی عمرشان را با این تجربه سرکنند. این امر همچنین رشد عمومی روانی و ذهنی کودک را تحت تاثیر قرار می‌ دهد. کودکان معمولا ناآگاهانه یا عامدانه اطلاعات خود را به اشتراک می‌گذارند بی‌آنکه بدانند تنها با ارسال این اطلاعات ممکن است اتهام کیفری متوجه آنها شود. عکس‌های فیس‌بوک و پیغام‌های واتس‌اپ توسط کودکان بارگذاری و به اشتراک گذاشته می‌شوند بی‌آنکه از اهمیت آنها و تأثیری که ممکن است بر آینده‌شان داشته باشد آگاه باشند.
همه ما به نیاز و اهمیت حمایت از کودکان در دنیای واقعی واقف هستیم اما به همان میزان برای همه والدین و مراقبان واجب است تا از فرزندان خود در برابر تهدیدهای دنیای مجازی هم محافظت کنند.
شما به‌عنوان پدر یا مادر می‌توانید نقش مهمی در حمایت از فرزند خود در برابر سواستفاده سایبری داشته باشید. اکنون زمان آن فرارسیده که والدین و مراقبان نقشی فعال در به اشتراک گذاشتن اطلاعات در مورد استفاده و سواستفاده مجازی با کودکان برعهده بگیرند. دستگیری یک مجرم در پرونده جرائم آسان نیست، چرا که او می‌تواند از هر نقطه‌ای در دنیا مرتکب جرم شود. این‌روزها مجرمان از آخرین تکنولوژی‌ها بهره می‌برند و برای توقف آنها نیاز به کمک پلیس سایبری داریم.
 
هشدارهایی که در شبکه‌های اجتماعی باید مد نظر قرار گیرند:
شبکه‌های اجتماعی ابزار فوق‌العاده‌ای برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات هستند اما هنگام استفاده از آنها نیاز است به نکات زیر دقت کنیم:
-اطلاعات شخصی باید به میزان محدود منتشر شوند.
-از رمز عبورهای غیر معمول استفاده کنید مثلا ترکیبی از اعداد و حروف.
هیچ نوع اطلاعات شخصی خانواده یا دوستانتان را منتشر نکنید.
-یک نرم افزار آنتی‌ویروس نصب و مدام آن‌را به‌روزرسانی کنید.
 
نکاتی برای والدین جهت اجتناب از کودک‌آزاری سایبری
 
-همیشه گوش‌به‌زنگ باشید و چک کنید که فرزندتان در اینترنت چه می‌کند.
-خطرات را به کودکتان بگویید همین‌طور راه‌های آنلاین بودن ایمن را.
-ترجیحا کامپیوتر را در اتاق نشیمنتان بگذارید نه اتاق خواب کودک.
-از نرم‌افزار کنترل والدین استفاه کنید که محتوای قابل مشاهده به‌صورت آنلاین را فیلتر می‌کند و همینطور می‌تواند دانلود اپلیکشن‌هایی را که مناسب نمی‌دانید برای کودکتان محدود نماید.
-می‌توانید زمان دسترسی به اینترنت را محدود کنید.
-مطمئن شوید که فرزندتان اطلاعات شخصی نظیر شماره تلفن، عکس، آدرس خانه یا مدرسه‌اش را ارسال نمی‌کند.
-مطمئن شوید که دوستانی را که فرزندتان با آنها چت می‌کند می‌شناسید و چت کردن او با غریبه‌ها را محدود نمایید.
-زمان استفاده فرزندتان از کامپیوتر را چک کنید و چنانچه ساعات طولانی از ان استفاده می‌کند زمان را محدود کنید.
-به فرزندتان کمک کنید تا در مورد هر احتمال کودک‌آزاری به‌راحتی با شما گفتگو کند و او را  مطلع سازید که مشکل را باید به پلیس سایبری اطلاع داد.
 
پیش از آنکه خیلی دیر شود این هشدارها را جدی بگیرید.
 
***
 
(Visited 179 times, 1 visits today)