مترجم: سحر طبیب‌زاده

 

مدرسه کارشناسی بین‌المللی هیچ مدرسه‌ای را ارزیابی یا پشتیبانی نمی‌کند، بلکه بر ترویج بهترین کیفیت در آموزش‌های بین‌المللی در سطح جهان متمرکز است.

آی‌بی (International Baccalaureate) جامعه‌ای جهانی از دانش‌آموزان، آموزگاران و مدارس را توسعه می‌دهد و تقویت می‌کند، با مأموریت ارائه بهترین آموزش بین‌المللی ممکن با تأکید بر ارزش‌های انسانی.

این مدرسه، بر اساس برنامه آموزشی دقیق و منضبط، تحلیل عمیق و کنجکاوی بی‌وقفه را توسعه می‌دهد تا دانش‌آموزان باملاحظه، دارای قدرت ریسک و دارای تفکر انتقادی بار بیایند. آموزش در آی‌بی جوانان را تشویق می‌کند با استفاده از انرژی‌شان، اعتقاد خلل‌ناپذیرشان و مثبت‌اندیشی، دانش‌آموزانی مادام‌العمر باشند که با چالش‌های دنیای پیچیده و درهم‌تنیده درگیر شوند.

ایده بنیادی این است که هرکدام ما در برابر سایرین مسئول است و این برداشت، پایه پیشرفت به‌سوی جهانی صلح‌جوتر است.

رویکرد آی‌بی پرورش ذهن‌های باز و روشن از طریق چهار برنامه آموزشی برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی و راهنمایی در رده سنی بین ۹ تا ۱۲ سال است. این سازمان به مدت ۵ دهه با موفقیت این رویکرد را اجرا کرده است و، در دنیایی که در آن با تغییرات بی‌سابقه‌ای مواجهیم، همچنان به کارش ادامه می‌دهد.

آی‌بی با استفاده از اکوسیستمی حرفه‌ای متشکل از مدارس، آموزگاران و دانش‌آموزان رویکردی حقیقتا همه‌جانبه به آموزش دارد. سازمان با همکاری آموزگاران آی‌بی و متخصصانی از سرتاسر دنیا، برنامه آموزشی را تولید می‌کند و توسعه می‌دهد. برنامه‌های توسعه حرفه‌ای شامل به‌کارگیری معلمانی است که، به‌عنوان بخشی از فرایند یادگیری مداوم، توسعه و اشتراک‌گذاری بهترین تجربیات، سایر همکارانشان را در سرتاسر دنیا تعلیم می‌دهند.

آموزگاران آی‌بی ابزار و انعطاف‌پذیری آموزشی بیش از یک دوره درسی را دارند. آنها کنجکاوی و علاقه برمی‌انگیزند و به بهترین شیوه‌ای درس می‌دهند که مناسب خود و دانش‌آموزانشان باشد.

والدین و آموزگاران می‌دانند که راه‌حل‌های دیروز جوابگوی مسائل امروز نیستند. آی‌بی در راه دستیابی به تفکر انتقادی و انعطاف در یادگیری از طریق عبور از مرزهای ملی، فرهنگی و سخت‌گیرانه تلاش می‌کند. همه برنامه‌های آی‌بی از تعهد به چندزبانه بودن و ذهنیت بین‌المللی مشتق شده‌اند تا در خدمت جامعه خود دانش‌آموز و فراتر از آن باشد. آی‌بی کنجکاوی درون هر کودک را تشویق می‌کند و رویکرد پرسشگری مدام و ولع کسب دانش و فهمیدن را توسعه می‌دهد.

برنامه‌های آی‌بی

برنامه سال‌های ابتدایی (پی‌وای‌پی)

برای دانش‌آموزان ۳ تا ۱۲ ساله است و بر کودک به‌عنوان پرسشگر در کلاس درس و محیط خارج از مدرسه تمرکز دارد.

برنامه سال‌های متوسطه (ام‌وای‌پی)

برای دانش‌آموزان ۱۱ تا ۱۶ ساله است و چهارچوبی از چالش‌های آکادمیک فراهم می‌سازد، به‌نحوی که دانش‌آموزان ارتباط بین موضوعات و دنیای اطرافشان را درک کنند تا صاحب تفکر انتقادی شوند.

برنامه دیپلم (دی‌پی)

برای دانش‌آموزان ۱۶ تا ۱۹ ساله است و برنامه چالشی و متعادل آکادمیک با ارزیابی‌های داخلی و امتحانات نهایی دارد که آنها را برای موفقیت در دانشگاه و زندگی پس از آن آماده می‌کند.

برنامه مرتبط با انتخاب حرفه (سی‌پی)

برای دانش‌آموزان ۱۶ تا ۱۹ ساله است و اصول آموزشی و دیدگاه و تاریخچه دانش‌آموزان آی‌بی را با پیشنهاد ویژه‌ای تلفیق می‌کند که نیازهای دانش‌آموزانی را که مایل‌اند آموزش‌های فنی و حرفه‌ای دریافت کنند برآورده می‌سازد. این دانش‌آموزان حداقل دو واحد از درس‌های دوره دی‌پی را می‌گذرانند که قوت علمی برنامه‌شان را تقویت می‌کند و نسبت به یادگیری، رهیافتی عملی و منطبق با دنیای واقعی فراهم می‌سازد.

قلب همه برنامه‌های آی‌بی مشخصات یادگیرنده است که همان هدف آی‌بی است که به صورت مجموعه‌ای از خروجی‌های یادگیری مناسب با قرن بیست و یکم ترجمه می‌شود.

شرح‌حال و تاریخچه دانش‌آموز چشم‌اندازی درازمدت از آموزش فراهم می‌کند که ایده‌آل‌هایی فراهم می‌سازد که می‌تواند الهام‌بخش و انگیزه‌بخش معلم‌ها و مدارس باشد و آنها را برای هدفی واحد متحد کند.

سازمان ارزشیابی بین‌المللی خاص خود را ایجاد می‌کند تا اطمینان یابد که دانش‌آموزان برای داشتن تفکر انتقادی به چالش کشیده می‌شوند، نه آنکه تنها قادر به یادآوری اطلاعات باشند. رویکرد آی‌بی به ارزیابی بسیار شناخته‌شده و تأییدشده است. بهترین دانشگاه‌های دنیا فعالانه دانش‌آموزان آی‌بی را دنبال می‌کنند و سازمان نیز به‌درستی به هدف بنیادی خود پایبند است؛ یعنی ارزیابی آنچه سنجشش مهم است، نه آنچه سنجشش آسان است. محتوای آموزشی به گونه‌ای طراحی شده که به معلمان اجازه می‌دهد به موضوع درسی علاقه‌مند بمانند و توجه دانش‌آموزان را نه تنها به محتوای درس بلکه به چگونگی فکر کردن و یادگیری‌شان جلب نمایند.

برنامه آی‌بی و ارزشیابی آن بر اساس نیازهای متغیر تکنولوژی اطلاعات، ارتباطات جهانی، تحصیلات بالاتر و اشتغال تحول می‌یابد. در ابتدای سال ۲۰۱۷ بیش از ۱ ملیون و ۴۰۰ هزار دانش‌آموز آی‌بی در بیش از ۴۶۵۰ مدرسه در ۱۵۲ کشور حاضر شدند. در سال ۲۰۱۶ نیز تقریبا ۱۵۰هزار دانش‌آموز در مناطق مختلف نتایج امتحانات دیپلمشان را دریافت کردند.

در ناحیه آسیا و اقیانوسیه آی‌بی از ۷۷۸ مدرسه پشتیبانی می‌کند که ۱۱۲۴ برنامه آموزشی در ۲۹ کشور ارائه می‌دهند. بزرگ‌ترین تمرکز مدارس جهانی آی‌بی در آسیا و اقیانوسیه در کشور استرالیاست با بیش از ۱۶۵ مدرسه، هند با بیش از ۱۳۷ مدرسه و چین با بیش از ۱۰۷ مدرسه که یک یا چند برنامه آموزشی آی‌بی ارائه می‌کنند.

در این ناحیه همچنین ۶ انجمن متمرکز بر کشور وجود دارد که مدارس آی‌بی را پشتیبانی می‌کنند. شمار رو به افزایش وزارتخانه‌های آموزشی در این ناحیه از علاقه به همکاری نزدیک‌تر ازطریق امضای تفاهم‌نامه یا تفاهمات مشابه حکایت می‌کند، به‌خصوص در دو کشور ژاپن و مالزی.

***

منبع

(Visited 103 times, 1 visits today)