مترجم: مینا خراسانی//

کنت اپل نویسنده کانادایی کتاب کودک است و کتاب «بی‌کران» او مجموعه‌ای از پرهیجان‌ترین داستان‌های قطار را شامل می‌شود. او تاکنون موفق به دریافت چندین جایزه برای آثارش از جمله کتاب «بی‌کران» شده است. آنچه در ادامه می‌خوانید، فهرستی از کتاب‌هایی مرتبط با قطار به انتخاب این نویسنده است.

از «هری پاتر» گرفته تا داستان «گرگ‌های ویلوبای چیس»، سفر با قطار آغازگر بسیاری از قصه‌های پرماجرا و هیجان‌انگیز بوده است.

صدای سوت قطاری در دوردست، به‌ویژه در شب، هنوز هم در من احساس قدرتمندی از اشتیاق و میل به ماجراجویی ایجاد می‌کند. سفری در راه است و من نمی‌توانم تصور کنم که چقدر به طول می‌انجامد و یا مقصد آن کجاست (چه بهتر که طولانی‌تر و به مقصد جایی دور و غریب باشد). من عاشق مفهوم قطار به شکل یک دنیای کوچک هستم با همه آدم‌ها و داستان‌ها و فضاهای جالبی که ممکن است در درون خود جا داده باشد. قطار من در کتاب «بی‌کران» از بیشتر قطارها تنها کمی بزرگتر است و آن‌را از هر چیز هیجان‌انگیزی که می‌توانستم تصور کنم پر کرده‌ام.

اگرچه اطمینان دارم که باز هم چنین کتاب‌هایی وجود دارند، اما کتاب دیگری به‌جز «قتل در قطار سریع السیر شرق» را به‌خاطر ندارم که تقریبا به‌طور کامل در درون قطار می‌گذرد. باعث تاسف است که هنوز این کتاب را نخوانده‌ام؛ اما در عوض، یک فهرست گلچین شده از کتاب‌هایی دارم که صحنه‌های جذاب و اغواکننده‌ای از قطار و یا دست کم ارجاعات الهام‌بخشی به قطار دارند.

۱٫ «دور دنیا در هشتاد روز» نوشته ژول ورن

اگرچه به وضوح در این رمان خستگی‌ناپذیر وسایل نقلیه متنوعی وجود دارد، اما یکی از قسمت‌های مورد علاقه من، سفر قاره‌ای با قطار از سراسر آمریکای غربی است که با تصاویری از گاومیش‌های آمریکایی، یک پل معلق و حمله سرخپوست‌های قبیله «سو» کامل می‌شود.

۲٫ «آنه از گرین گیبلز» نوشته ال. ام مونتگومری

این کتاب را به این خاطر در فهرستم نام می‌برم که یک داستان کلاسیک کانادایی و کتابی فوق‌العاده است که با تصویر قهرمان رام‌نشدنی ما در کنار سکوی یک قطار در جزیره پرنس ادوارد آغاز می‌شود که منتظر از راه رسیدن سرپرستان جدیدش است تا او را با خود ببرند. او که به تازگی به امید یک خانه و زندگی جدید از یتیم‌خانه‌های بیرون آمده، هنوز نمی‌داند که این سرپرست‌های جدید، برای فرزندخواندگی یک پسربچه درخواست داده‌اند و نه یک دختربچه.

 

 

۳٫ «هری پاتر و سنگ جادو» نوشته جی.کی رولینگ

نمی‌توانم راهی بهتر از سوار شدن در یک قطار بخار جادویی برای شروع یک سال تحصیلی تصور کنم، آن هم قطاری با یک سبد غذایی پر از انواع شیرینی و شکلات‌های شگفت‌انگیز. من عاشق کوپه‌های سبک اروپایی با درهای کشویی هستم که یک حریم خصوصی کوچک و راحت ایجاد می‌کنند: واحه‌ای پیش از شلوغی و جنجال مدرسه که در آن دوستی‌هایی شروع می‌شود و یا دوباره جان می‌گیرد.

 

 

۴٫ «دراکولا» نوشته برام استوکر

البته این داستانی درباره قطار نیست، اما تعدادی سفرهای با قطار را شامل می‌شود، از جمله سفری با قطار سریع السیر اورینت که در آن قهرمانان ما برای حل کردن معمای وحشتناک کنت دراکولا در اروپا سفر می‌کنند و او را شکست می‌دهند.

۵٫ «گرگ‌های ویلوبای چیس» نوشته جوان ایکن

ایکن کتاب‌های فوق العاده‌ای نوشته، اما این کتاب با صحنه‌ای پرهیجان شروع می‌شود که در آن، قهرمان نترس قصه، در شب با قطار به سوی شمال و خانه جدیدی سفر می‌کند. او از پشت پنجره ، صدای زوزه گرگ‌ها را می‌شنود که پس از آن با حمله به قطار، خود را به سمت شیشه‌ها پرتاب می‌کنند و نزدیک است که با شکستن آنها وارد کوپه شوند.

۶٫ «قطار سریع السیر قطبی» نوشته ون السبرگ

این یک داستان کلاسیک درباره کریسمس و البته کمی سانتی‌مانتال است، اما تصاویر قطار باشکوه (با فضای داخلی کاملا دنج آن)، و مناظر خیره کننده‌ای که قطار در راه قطب شمال از آن می‌گذرد، احساسی از شگفتی و هیجان را در خواننده ایجاد می‌کند.

 

 

۷٫ «اهمیت جدی بودن» نوشته اسکار وایلد

نام بردن از این کتاب هم در این فهرست شاید کمی زیاده‌روی باشد، اما حضور قطارها در ۲ مورد برجسته و مهم است. اولی زمانی که قهرمان داستان به عنوان یک نوزاد در ایستگاه قطار توی یک چمدان رها شده؛ و دومی زمانی است که از گوندولن فیرفکس می‌پرسند که چرا دفترچه خاطراتش را در سفر به همراه دارد و او پاسخ می‌دهد که: «هر آدمی باید یک چیز احساسی برای خواندن در قطار با خود داشته باشد.»

۸٫ «لکوموتیو» نوشته بریان فلوکا

این کتاب مصور بسیار زیبایی است که یک سفر خانوادگی با قطار شرکت تازه تاسیس یونیون پاسیفیک در سال ۱۸۶۹ از اوماها به ساکرامنتو را بیان می‌کند: یک روایت تصویری دلنشین و با جزئیات از قطار بخار و دوران آن.

 

 

۹٫ «آخرین تیر» نوشته پیر برتون

این کتاب که پس از اثر دیگر این نویسنده به نام «رویای ملی» نوشته شده، کتابی غیر داستانی درباره روند ساخت راه‌آهن پاسیفیک کانادا در سال‌های دهه هشتاد میلادی است که با ظاهر یک رمان خوب نوشته شده و شخصیت‌ها و حوادث تاریخی را زنده می‌کند. این کتاب در زمان نوشتن «بی‌کران» برای من منبعی ارزشمند بود.

۱۰٫ «جیرجیرک میدان تایمز» نوشته جورج سلدن

داستان شیرینی درباره جیرجیرکی از کانتیکت که به اشتباه سر از قطاری و پس از آن یک مترو به سوی شهر نیویورک درمی‌آورد. او در خانه جدیدش در ایستگاه میدان تایمز یک هنرمند موسیقی می‌شود، اما دلتنگی‌اش برای خانه سرانجام او را (مسلما با قطار) دوباره به خانه قبلی بازمی‌گرداند.

***

منبع: گاردین

 

(Visited 1,259 times, 1 visits today)