نشان طلایی لاک‌پشت پرنده به شبون داد نویسندهٔ رمان «کودک باتلاق» اهدا شد و نشان نقره‌ای لاک‌پشت پرنده نیز به معصومه پورطاهریان مؤلف مجموعه‌ «بازی با ابزارهای ساده» رسید.

گروه داوری اما در بیانیه‌ای انتقادی وضعیت تألیف و ترجمه کتاب‌های کودک و نوجوان را ناامیدانه ارزیابی کرد.

بیانیه داوران ششمین دوره لاک‌پشت پرنده

گروه داوری لاک‌پشت پرنده در حالی قدم در ششمین سال فعالیت خود می‌گذارد که داوری سالی متوسط را به پایان برده است، سالی که ‌کم‌تر کتاب هیجان انگیزی برای کودکان و نوجوان منتشر شد، سالی که تالیف نسبت به سال گذشته‌اش که شعله‌های امید را در دلمان روشن می‌کرد، کم‌رمق‌تر ظاهر شد، سالی که سال ترجمه بود، سال انبوه ترجمه‌‌ها از کتاب‌های شبیه به هم، با ترجمه‌های ضعیف و دم دستی، سالی که اگر برخی اتفاق‌های خوش‌آیند نبود، سال ناامیدی بود، اما در میانه همین ناامیدی‌ها، روزنه‌های نور را هم می‌شد دید. کودکان و نوجوانان در شهرها و روستاهای دور کتاب‌های کودکان را بیش‌تر از سال‌های پیش خواندند. نام نویسنده ایرانی در میان نامزدهای جایزه‌ای معتبر و جهانی نشست و وزیر آموزش و پرورش با صدور بخشنامه‌ای تکلیف نوروزی برای دانش‌آموزان را ممنوع کرد و مهم‌تر از آن خواندن و نوشتن کتاب و قصه را جایگزین آن کرد.

گروه داوری لاک‌پشت پرنده از کسانی که باعث گشودن چنین روزنه‌هایی شده‌اند سپاسگزار است، اما با ارجاع به تجربه‌های پیشین نگرانی‌هایی هم دارد. ما داوران لاک‌پشت پرنده امیدواریم که این ایده خوب با اجرای بد، ناکام نماند. امیدواریم که حق کودکان و‌دانش‌آموزان در انتخاب کتاب‌ برای خواندن به رسمیت شناخته شود و امیدواریم لذت خواندن و کیفیت ادبی کتاب‌ها مهم‌ترین معیار در انتخاب کتاب‌ها باشد.

پیشنهاد گروه داوری لاکپشت پرنده، پرهیز ازاکتفا به انتخاب‌های دولتی و فراهم کردن زمینه حضور دانش‌آموزان کتاب‌فروشی‌ها و کتاب‌خانه‌ها و بهره‌گیری از کتاب‌های برگزیده جوایز و فهرست‌هایی مانند لاکپشت پرنده است.
گروه داوری لاک‌پشت پرنده در آستانه سال نو خانواده‌ها را به خواندن با کودکان دعوت می‌کند. خواندن با کودکان یکی از فعالیت‌های فرهنگی است که تاثیر عاطفی آن نیز شگفت‌انگیز است. از خانواده‌ها دعوت می‌کنیم که برای خواندن با کودکان منتظر فهرست‌های آموزش و پرورش و نهادهای دولتی نباشند و از همین امشب و با فهرست‌ کتاب‌های برگزیده لاکپشت پرنده شروع کنند!

 

(Visited 245 times, 1 visits today)