سیاست سخت‌گیرانه آمریکا علیه مهاجران غیرقانونی در مرز مکزیک برای کودکان آنها پیامدهای ناگواری به دنبال داشته است. مطابق آمار وزارت کشور آمریکا طی کمتر از یک ماه و نیم نزدیک به دو هزار کودک از خانواده جدا شده‌اند.

برخی منابع خبری روز شنبه (۱۶ ژوئن/ ۲۶ خرداد) به نقل از وزارت کشور آمریکا گزارش دادند که طی شش هفته منتهی به ۳۱ ماه مه امسال نزدیک به دو هزار کودک از خانواده‌های آنها که به طور غیرقانونی از مرز عبور کرده‌اند جدا شده‌اند.

با آغاز کار دولت دونالد ترامپ، سیاست‌های سخت‌گیرانه‌ای علیه مهاجران غیرقانونی به آمریکا اعلام و بعضا اجرا شده که یکی از محورهای اصلی آن عدم انعطاف در برخورد با افرادی است که بدون ویزا و به طور عمده از طریق مرزهای زمینی مشترک با مکزیک وارد ایالات متحده می‌شوند.

اقدام ماموران مرزبانی ایالات متحده برای جدا کردن کودکان مهاجران غیرقانونی از خانواده‌هایشان و انتقال آنها به مراکز اسکان موقت از چند ماه پیش آغاز شده است.

مطابق سیاست‌های سخت‌گیرانه دولت ترامپ در مورد مهاجران غیرقانونی، موسوم به سیاست “مدارای صفر” که جف سشنز، وزیر دادگستری آمریکا از مدافعان سرسخت آن است، کسانی که به طور غیرمجاز وارد ایالات متحده شوند مجرم تلقی می‌شوند.

وزارت کشور آمریکا در واشنگتن اعلام کرده که در جریان جدا کردن کودکان از مهاجران غیرقانونی، نوزادان از مادرهایشان جدا نشده‌اند.

در عین حال گفته می‌شود سیاست جدا کردن کودکان از خانواده‌ها شامل مهاجران غیرقانونی که پس از ورود به آمریکا برای درخواست پناهندگی به ادارات مربوط مراجعه کرده‌اند نیز می‌شود.

بخش بزرگی از این مهاجران شهروندان کشورهای الساوادور، گواتمالا و هندوراس هستند که به دلیل شدت گرفتن فعالیت باندهای تبهکار در کشورشان راه فرار در پیش گرفته‌اند.

ابهام درباره وضعیت و سرنوشت کودکان جداشده مهاجران و نامشخص بودن زمان پیوستن آنها با والدین بازداشت شده‌شان با اعتراض‌ها و انتقادهای فراوانی روبرو شده است.

نقض حقوق کودکان

نانسی پلوسی، رهبر اقلیت دموکرات کنگره آمریکا نحوه برخورد با کودکان مهاجران غیرقانونی به ایالات متحده را “شرم‌آور” خوانده است. شماری از جمهوری‌خواهان نیز که به طور سنتی برای خانواده اهمیت زیادی قائل می‌شوند از جداکردن کودکان مهاجران از خانواده‌هایشان چندان خشنود نیستند.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد جدا کردن اعضای خانواده مهاجران غیرقانونی به ایالات متحده را نقض فاحش حقوق کودکان ارزیابی کرده است. سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای خواستار پایان دادن به این اقدام شد.

در همین حال برخی رسانه‌های آمریکایی گزارش داده‌اند که احتمالا هفته آینده دو طرح در ارتباط با مهاجران غیرقانونی در کنگره آمریکا به بحث گذاشته شود. ظاهرا در یکی از این طرح‌ها، اقدام‌های بسیار سخت‌گیرانه‌ای پیش‌بینی شده که قرار است به محدود کردن مهاجرت به آمریکا منجر شود.

گفته می‌شود در طرح‌ دوم تدابیری برای محدود کردن مهاجرت قانونی به آمریکا و درخواست ترامپ برای اختصاص بودجه ۲۵ میلیون دلاری به منظور دیوارکشی در مرز مکزیک مطرح و در عین حال بر خاتمه دادن به جداکردن کودکان از خانواده مهاجران غیرقانونی تاکید شده است.

ترامپ در گفت‌وگو با شبکه “فاکس نیوز” گفته است که هر دو طرح را بررسی می‌کند اما به طور حتم طرح مداراجویانه را امضاء نخواهد کرد.

این سخنان ترامپ می‌تواند به معنای مخالف با طرحی باشد که در آن خاتمه دادن به جداکردن کودکان پیش‌بینی شده است. با این همه سخنگوی کاخ سفید می‌گوید ترامپ از هر دو طرح پشتیبانی می‌کند و یکی از آنها را خواهد پذیرفت.

دونالد ترامپ شب گذشته (جمعه ۱۵ ژوئن) در یک پیام توئیتری تاکید کرده که از طرحی حمایت خواهد کرد که در آن تامین هزینه کامل احداث دیوار مرزی و دیگر خواسته‌های او درباره مهاجرت به آمریکا گنجانده شده باشد.

***

منبع

(Visited 81 times, 1 visits today)