رویا تاجی//

۳ سال پیش فرمانده ناجا بی‎پرده از تجاوز جنسی گفت و از آمار بالای تجاوز به مردان در ایران خبر داد.

۹۰۰ پرونده تجاوز در یک سال. ۴۰‌ درصد قربانیان زن بودند و ۶۰ درصد دیگر مرد. قربانیانی که بیشترشان زیر ۱۵ سال داشتند و با اغفال مورد خشونت جنسی قرار گرفته بودند.

همان زمان مصطفی اقلیما رییس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران گفت: آمار غیررسمی بیش‌تر از این آمار است. به گفته او در کشور برخی نوجوان‌هایی که به سن بلوغ می‌رسند عمل لواط را انجام می‌دهند. آنها معمولا این عمل را با پسرهای کوچک‌تر از خودشان انجام می‌دهند.

او گفت: «خیلی از کسانی که لواط می‌کنند به مشتریان خود که پسربچه‌های کوچک هستند، پول هم می‌دهند.»

او درباره علت افزایش آمار لواط گفته بود: «این‌ها عوارض جامعه‌ای است که در آن محدودیت وجود دارد و آموزش‌های صحیح درباره مسایل جنسی به کودکان داده نمی‌شود و صحبت کردن درباره مسایل جنسی تابو است.»

بنا به آمار ۱۰ درصد قربانیان تجاوز در دنیا مرد هستند. تخمین زده می‌شود که ۱۵ تا ۲۰ درصد مردان در دوران زندگی خود قربانی سوءاستفاده‌های جنسی می‌شوند.

مهم است که پسران ما بدانند مردان نیز مورد تجاوز واقع می‌شوند، و بسیاری از مردانی که آنها در دوران زندگی خود می‌بینند از یک سوءاستفاده جنسی یا تجاوز نجات یافته‌اند. از این‌رو دانش و شناخت کلید کسب آمادگی بوده و در درک حقایق مرتبط با خشونت جنسی الزامی است.

از آنجایی که ۴۴ درصد قربانیان تجاوزهای جنسی افراد زیر ۱۸ سال هستند، لذا داشتن گفتگوهای صمیمانه و مفصل درباره تجاوز جنسی در ایجاد جهانی امن‌تر برای فرزندان ما ضروری است.

اکثراً درباره مسایلی نظیر پیشگیری و ایمنی در روابط جنسی با دختران خود صحبت می‌کنیم، اما آیا واقعاً درباره تجاوز جنسی با پسران خود به گفتگوی جدی می‌نشینیم؟

در چه مرحله‌ای می‌توانیم تشخیص دهیم که پسران ممکن است قربانیان احتمالی تجاوز جنسی باشند؟ چه زمانی از مقصر دانستن دختران در جلوگیری از تجاوز دیدن خودداری می‌کنیم و به پسران خود در عدم تجاوز به دیگران پافشاری می‌کنیم؟ چه زمانی تشخیص خواهیم داد که سکوت و چشم‌پوشی ما در انجام چنین گفتگوهای دشواری منجر به ایجاد فضایی پر از ننگ و شرمساری می‌شود؟

حقیقت امر این است که پسران ما نیز ممکن است قربانی تجاوز شوند. آنها می‌توانند ناظران، رازداران، یا متجاوزان جنسی باشند.

می‌توان به راحتی همه متجاوزان را به عنوان افرادی جامعه‌ستیز یا به عنوان بخش کوچکی از گروهی منزوی از کل جمعیت در نظر گرفت، اما داده‌ها و آمار بی‌شماری خلاف این تصور را یادآور می‌شوند. هم اکنون در هر ۲ دقیقه یک مورد آزار و اذیت جنسی در ایالات متحده صورت می‌گیرد، لذا متأسفانه تجاوز به مسأله‌ای رایج تبدیل شده است.

متجاوزان همسایگان، مددکاران اجتماعی، دوستان، بچه‌های دوستان و گاهی از اعضای خانواده ما هستند. هیچ پدر و مادری نمی‌خواهد باور کند که فرزند خودش ممکن است قربانی این نوع نابرابری باشد. دقیقاً به همین دلیل است که داشتن چنین گفتگویی بسیار حیاتی است.

بدون شک این گفتگوها اگرچه بسیار چالش‌انگیز بوده اما بسیار مهم است. هدف، انجام زودهنگام این گفتگوهای دشوار است تا بتوان از بروز نابرابری‌های انسانی بعدی پیشگیری کرد. اگر گفتگوهای بازتری داشته باشیم، آنگاه می‌توانیم شرایط ننگین عمیق و موانع جنسیتی از پیش تنظیم‌شده را ریشه‌کن کنیم.

با انجام این نوع گفتگوهای دشوار و سخت، ما به صورتی نظام‌مند جهانی ایمن‌تر با ارزش‌های برابر ایجاد می‌کنیم که در آن مفهوم مردانگی مجدداً تعریف و ارزیابی شده است.

بنابراین چگونه این نوع گفتگوها را آغاز و در آن درباره چه مسائلی صحبت کنیم؟ در این ارتباط، به نکاتی در زیر اشاره می‌شود:

با رضایت شروع کنید

گفتگو درباره تجاوز را می‌توان با تعاریفی روشن از رضایت آغاز کرد. پسران ما باید بدانند که «خیر» همیشه «خیر» است.

سکوت را کنار بگذارید

بخش مهمی از مسأله تجاوز- که سبب ادامه ننگ آن می‌شود- سکوت دیگران است. تجاوز درباره مسایل جنسی نیست؛ بلکه درباره قدرت است، و قدرت نیز با ساکت کردن مخالفان رشد می‌کند.

تهدید و ارعاب فقط مختص به فرد قربانی نیست؛ بلکه درباره ناظران و کسانی که متجاوز را می‌شناسند نیز صدق می‌کند. باید به پسران یاد بدهیم که سکوت کردن درباره چنین مسائلی هرگز قابل قبول نیست.

باید برنامه‌ای به پسران ارائه دهیم. باید به آنها بفهمانیم که اگر در موقعیتی امکان بروز خطری فوری برای فردی وجود داشت، باید علاوه بر دور شدن از آنجا با فرد بزرگسال معتمدی تماس بگیرند- مثلاً با والدین خود، با پلیس، یا فرد ذیصلاح دیگری.

باید براهمیت تصمیمات آنها تأکید کنیم. تصمیم آنها به صحبت کردن می‌تواند بر ادامه زندگی فرد دیگری تأثیری مفید داشته باشد.

از طرف دیگر، پسران باید بدانند که تصمیم آن به ساکت ماندن یا به حداقل رساندن شرایط فردی می‌تواند به طرز ویرانگری بر مسیر زندگی آن فرد تأثیر بگذارد.

استفاده از کلمات درست و مطمئن را تشویق کنید

فعالیت و تحرکات بسیاری درباره حد و حدود جنسی وجود دارد که گاهی ممکن است پیچیده شوند.

تشویق افراد به داشتن مکالماتی واضح در ارتباطات و تجربه‌های جنسی احتمال بروز نشانه‌های پیچیده، خشم، عدم پذیرش و سایر احساسات محتمل در این نوع رابطه‌ها را کاهش می‌دهد. این امر همچنین احتمال بروز سوء استفاده و سوء رفتار ناشی از این احساسات را کاهش می‌دهد.

درباره تبعات صحبت کنید

نوجوانان و جوانان حد و مرزها را امتحان می‌کنند. در مواقعی والدین باید در قبال فرزندان بیشتر به عنوان بزرگتر آنها تصمیم‌گیری کنند تا به عنوان دوست آنها.

***

منبع:

خانه امن

Magazine

(Visited 6,929 times, 2 visits today)